background img

PERKONGSIAN MAKLUMAT

Pelik.Di China.ada tukang urut lelaki untuk mengurut payudara ibu agar susu ibu lebih produksi

Shanghai, Sebuah perusahaan di China melatih para lelaki untuk memberikan urutan payudara pada ibu menyusui agar boleh meningkatkan produksi air susu ibu. Kerana dibanjiri ramai pelanggan, profesi lelaki yang menjadi peengurut payudara ini malah menjadi kontroversi.


Seperti dirilis Shanghaidaily, , Xia Juni, CEO perusahaan jasa tersebut mengaku telah menghabiskan waktu tiga bulan untuk mengikuti kelas agar ia mendapat kelayakan rasmi sebagai tutor pengurut payudara. Dia berniat akan mengeluarkan sertifikat dari China Employment Training Technical Instruction Center.


Setelah mendapat sertifikat itu, Xia mengatakan akan melatih pekerja-pekarjanya untuk dapat mengurut payudara ibu dengan cara yang ilmiah, baik untuk pekerja perempuan mahupun laki-laki. Ia juga akan membantu pekerjanya mendapatkan kelayakan rasmi sebagai pengurut payudara profesional.

Xia berdalih banyak pemijat payudara yang tidak memiliki kualifikasi. Disisi lain saat ini para ibu muda lebih tertarik untuk menyusui sendiri bayinya sehingga perlu mempelajari teknik yang benar untuk menyusui, kerana susu formula di pasaran banyak mengandung zat-zat terlarang seperti melamin yang menyebabkan ratusan ribu bayi jatuh sakit.

Bagaimana masyarakat menyikapinya?

Para doktor di hospital besar kota Shanghai mengatakan layanan ini sama sekali tidak diperlukan. Doktor Hou yang bekerja di hospital anak dan bersalin ternama di kota Shanghai mengatakan ibu-ibu muda sebenarnya dapat meningkatkan sendiri produksi ASI hanya dengan menyusui bayi mereka dengan rentang waktu tertentu.

Sementara para warga juga mengatakan tidak akan ada perempuan atau suaminya yang mengizinkan seorang lelaki asing mengurut payudaranya jika mereka dapat menyewa seorang pengurut perempuan.

"Sulit dipercaya, apakah seorang suami akan menizinkan orang lain mengurut payudara isterinya? Saya lebih suka mempelajari caranya dan melakukannya sendiri," kata Xu Boshi, ibu muda berusia 24 tahun.

Masyarakat juga menyatakan keraguan tentang keterampilan yang dikatakan profesional dan ilmiah atas urut payudara tersebut. Alasannya kerana kursus pelatihannya hanya memerlukan waktu 10 sampai 18 hari.

Xia mengatakan bahaa masa depan pengurut payudara laki-laki tergantung pada toleransi masyarakat. Jika membandingkan pergi ke ginekolog dan doktor kandungan lelaki maka layanan ini ini menurutnya lebih murah kerana hanya menarik tarif 300 yuan (US$ 46) hingga 500 yuan sejam.


Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment

DOWNLOAD OUR WEBSITE APP

DOWNLOAD APLIKASI KAMI DI SINI

LIKE US ON FACEBOOK!

Followers

Blog Archive